Kaposvár Airsoft Team

 
Ön itt van: Home Ismertetők Javítás, karbantartás ARES Tar21 turing vezérlő elektronika törésgátló

ARES Tar21 turing vezérlő elektronika törésgátló

Vajon mit olvashattok ebben a cikkben?

Azoknak szól, akik hozzám hasonló fanatikusok, kik időt,pénzt és energiát nem spórolva,egy jó fegyver alapból(ARES TAR21)igazán tartós Airsoft fegyvert szeretnének alkotni.

Vágjunk bele, alanyunk ARES TAR21.

Miért épp ez?

Kezdjük ott, mitől lesz jó egy fegyver, rangsorolva sorrendben.

1. Fellelhető legjobb minőségű BB.

    Erről nem mondok semmit, mindenki olvasson utána!

2. Masszív stabil váz (fegyvertest)

tarvaz
tarvaz tarvaz

3.  Alkotóelemek precíz illesztése Pl: cső, hoppup, gearbox, StbGagyi műanyag, hidegben üvegként törő alumíniumnak nevezett spiáter, hányás módon szegecselt acél testek kizárva.

4.  Apróbb átalakításokkal minden kategóriára ("Sniper", DMR, támogató, CQB) alkalmassá válhasson.

     Ebben a kategóriába már csak a gyors rugócserés vagy állítható fegyverek férnek bele.

5. 363mm környéki egyenes cső.

     Itt hozzáfűzném, hogy 363mm felett csőhossznak még nem találtam értelmét, alatta nő a szóráskép.

csoe
csoe csoe
csoe1
csoe1 csoe1

Számomra TAR21 legalkalmasabb erre a feladatra, most már talán G&G FN G2010-t választanám.

Miért csak talán?

Tar 21-nek jobb a fogása.

Valójában egy alap (bolti Tar21) alkalmatlan játékra, rengeteg hibája van.

  • elsütő elektronika mikrokapcsolója nem bírja a nagy Amperes terhelést,
  • alacsony, nagy holtterű irányzék, arcvédőben nehézkessé válik a célzás,
  • Mars reddot használhatatlan nem követi fejünk mozgását,
  • körülményes szerelés hopp kamrához csak a gearbox bontásával férünk hozzá, igaz ennem van előnye is hogy kevésbé tud elmozogni. Jómagam módoltam, hogy is mondjam talán fél bajonett zárnak nevezném,
  • gyenge motor ennek előnye, hogy nem töri rommá a box belsejét, ha megszorulna.

tarhoppkamramod
tarhoppkamramod tarhoppkamramod

A felsorolt negatívumokkal a vásárlás előtt is tisztában voltam, miért ezt vettem?

  • Masszív, hidegben, melegben kellő szilárdságot ad mellesleg nem kopik róla a festék.
  • Jók az illesztések.
  • Jó minőségű alu a box, kitűnő csőrögzítés.
  • Bullpup rendszer, megfelelő cső hossz, rövid fegyver.

tarbox1
tarbox1 tarbox1

Kanyarodjunk vissza az eredeti témára, aki ismeri az Airsoft fegyverek alapvető tervezési hibáit ő tudja, mire szolgál az általam bemutatandó elektronika. Azért pár sorban vázolnám.

A gyárból kijövő fegyverek tömítettsége siralmas ez nem véletlen, a fegyver dugattyúja sűrítésekor fogaskerék körbefordulásáig nem ér vissza alaphelyzetbe ekkor következik be a dugattyú sérülése, törése. Ehhez a jelenséghez elég egy beszoruló bb vagy becsípődő hop-up gumi, eredménye törött dugattyú. Amennyiben nem törne vagy teljesen acélfogas dugattyúnk van,akkor valami más törik, esetleg megszorul a fegyver.

Itt idéznék WD-től pár sort ezzel kapcsolatban.

„A legtöbb esetben a hopup-ban egy pillanatra megakadó BB miatt, a piston összesűríti a levegőt, és nem kerül végállásba, mielőtt a fogaskerék odaér. Ilyenkor a rendszer leggyengébb eleme sérülhet. A nagy nyomatékú motorok többsége szétszakítja a jó minőségű alkatrészeket is. Ha rossz a tömítés, akkor ritka az ilyen gond”

Szóval a gyártók azért készítik gyenge tömítettséggel a fegyvereiket, hogy ne keletkezzen elsütéskor légtorlasz, dugattyúlebegés, az-az időben visszaérjen a dugattyú alaphelyzetbe.

Sajnos a gyártók ezen megoldása fegyverünk változó lőtávját és pontatlanságát eredményezheti, ezennel bezárult az ördögi kör, gondolkodhatunk, mi lenne a megoldás.

Fejlesztés alatt:

elektrof
elektrof elektrof

Kész állapotban:

elektok
elektok elektok

Az elektronika megakadályozza fogaskerék szett és dugattyú törését.

3 cellás Li-po-ra vagy lifepo4-re fejlesztve.

Nem kell lecsapó kar, visszapörgés gátló (kuka v. fiókalja) tűzváltó mizériák megszűnnek.

felesleges
felesleges felesleges

Maximumra kitolja gearbox élettartamát.

Megakadályozza kerék szettünk törését!

Kitolja a rugó elgyengülési ciklusát (mindig fesztelenített állapotban áll meg).

Limitálja fegyverünk tűzgyorsaságát, ez sokaknak visszataszító lehet.

Fejlesztett AB FET(IRF1404).

Sokak szerint nem ideális Airsoft fegyverbe, mert 10V-os nyitófesz kell neki ezt kiküszöböltük. PIC vezérléssel és feszszabályzó IC-vel, így tudja a 202A-s terhelést is.

Túlmelegedés elleni védelemmel ellátott rendszer(4dbx500Ft-os FET megölhetetlen), FET eléri a70-80C°–t védelem kiold ami aktiválja a féket,50°C-nál bekapcsol és mehet a móka tovább,normál körülmények között erre nem kerül sor, mert nem melegszik.

A rendszerben nincs fizikai kapcsolás minden FET és Hall kapcsolással működik.

Reset funkció, párásodás, egyéb elektronikát megbolondító tényezők kiiktatása.


Működés:

A dugattyúba épített mágnes  segítségével kapja az elektronika neki szükséges jeleket, figyelve az alsó és felső holtpontot.

dugomod
dugomod dugomod

dugomod1
dugomod1 dugomod1

Továbbá PIC vezérelt "H"híd (sajnos kép csak a H hid hátáról van)

hhid
hhid hhid

Aktívfék került beépítésre, aminek működése a következő.

Dugattyú eléri a felső holtpontot , meg indul vissza ekkor aktiválódik a fék, ami annyit takar, hogy kicsi időre(ez az idő potenciométerrel állítható 0,001-0,040s-ig) ellen polaritást kap a motor megfékezve önmagát és a hozzá kapcsolódó fogaskerekeket.

elektro2
elektro2 elektro2
elektok
elektok elektok

A fékezési ciklus lejárta után bevárja a dugattyú alaphelyzetbe érkezését (feszítetlen állapot) és csak ezen feltételek megvalósulása után indulhat a következő ciklus.

Tűzváltó állogatás nélkül lőhető egyes, hármas és sortűz is a PIC programozásnak köszönhetően sok funkcióval kiegészíthető a rendszer pl: tárlimit, akkuőr, stb.

Egyetlen hátránya az egésznek az alacsony tűzgyorsaság (ROF), véleményem szerint ez nem is hátrány én BB takarékosságnak nevezném, de ezt mindenki eldönti maga. Mennyi is az alacsony rof 5bb/s az az 560bb/perc, mert lassúfordulatú motor és legnagyobb áttételű kerék szett került beépítésre.

 Mi van ha merül az akku?

Alacsony fordulatú motornak köszönhetően 6V-os feszültségnél is leadja a teljes nyomatékát, ebből kifolyólag akku merülésekor nem lassul a fegyver tűzgyorsasága (ROF-ja) csak végső stádiumban. A végstádiumi merülést elkerülhetjük az akku őr opcióval. Gondolhatnánk azt-dobunk bele más kerék szettet, motort és már pörög is, hát nem. Ugyanis vegyünk példaként egy átlag fegyvert 660bb/perc ROF-al egy teljes ciklus 660/60=11bb/s, 11bb/s osztva 100-al=0,11s kell egy BB kilövéséhez alap fegyver esetében. Miben más ez estünkben? Annyiban, hogy hozzáadódik a fékidő, vagy bevárja dugattyúnk visszaérkezését alaphelyzetbe.


Nyálazzuk át kicsit a másik fegyvert is (G&G G2010).

Szintén bullpup rendszerű, ami rengeteg előnyt hordoz egyéb fegyverekkel szemben.

Bontása egyszerű egy stift és már kettőben is van, teste masszív jó minőségű alu, műanyag kombinációja. A két fél kitűnően illesztett és állítható, mellette a hoppup helyzete is behangolható.

A képeken jól látszik a stift bordája, amibe illeszkedik  front szettünk lelógó nyelve és a hernyócsavar amivel állítható az illesztés.

fn2000stift
fn2000stift fn2000stift
gghoppcsatill
gghoppcsatill gghoppcsatill
gghoppcsat
gghoppcsat gghoppcsat
 

A BB felömlő jól illeszkedik hopp kamra aljára.

bbbeomlo
bbbeomlo bbbeomlo
gghoppkamra
gghoppkamra gghoppkamra
dugomod1
dugomod1 dugomod1
gghoppkamra1
gghoppkamra1 gghoppkamra1
gghoppgumi
gghoppgumi gghoppgumi
gghoppgumi1
gghoppgumi1 gghoppgumi1

G&G hopup gumi hagy némi kivetni valót maga után, mind küllemben, mind anyagában. A kamra egész precíz M4 rendszerű, én azért spékeltem rajta kicsit, kicseréltem a lenyomó gumit amit bele ragasztottam ezt a mozzanatot nagyon fontosnak tartom.

gglenyomoe
gglenyomoe gglenyomoe
gglenyomoe1
gglenyomoe1 gglenyomoe1
gglenyomos
gglenyomos gglenyomos

Térjünk rá a gearbox-ra, anyagát nem tudom hova tenni ez se rossz se jó, egyszerűen passz, de a kimunkálásra és precizitásra nem lehet panasz, esetleg a motortartó baknál a motornyak megvezetésének méretezése kicsit laza ezt egy karika szigetelőszalaggal javítottam. Dugattyú minőségi darab. Nózi ugyan nem gumitömítéses, de jól illesztett. Fogaskerekei precízek, csendes járásúak. 6db golyóscsapágy teszi dolgát rendesen, motor gyengécske, de elmegy.

 

ggmotorbak
ggmotorbak ggmotorbak
ggmotorbak1
ggmotorbak1 ggmotorbak1
ggmotorbak2
ggmotorbak2 ggmotorbak2
ggpinion
ggpinion ggpinion
ggbox
ggbox ggbox
ggbox2
ggbox2 ggbox2
ggbox3
ggbox3 ggbox3
ggbox4
ggbox4 ggbox4
ggcf
ggcf ggcf
ggcfnozi
ggcfnozi ggcfnozi

Kapcsoló kése és egyéb elektronikája rendben van. Ugorjunk az elektronikára nem csépelem a szót beszéljenek a képek!

 

ggkapcsolo
ggkapcsolo ggkapcsolo
ggkapcsolo1
ggkapcsolo1 ggkapcsolo1
ggcontrol
ggcontrol ggcontrol
ggelekto1
ggelekto1 ggelekto1
ggelektro
ggelektro ggelektro
gghal
gghal gghal

 

Még pár szó a végére a tapeplatte átalakították a fáradékony húzó rugóról sokkal strapa bíróbb nyomó rugósra szerintem jól tették, sőt a boxot úgy alakították ki, hogy  a tape műanyag létére törhetetlen legyen.

 

ggtape
ggtape ggtape

 

 

 

Végezetül az elektronika miniatürizálása folyik befektető hiányában, parkoló pályán.

 

Összegezve a G&G, hoppgumi és T csatira csere után kitűnő fegyverré válik, ellentétben egy TAR21-el.

 

Kérdések, vélemények és javaslatok megfogalmazása a cikkel kapcsolatban a fórumban lehetséges itt.

 


 

Szerző: Krisz                  

 

Kaposvár Airsoft Team

Ön itt van: Home Ismertetők Javítás, karbantartás ARES Tar21 turing vezérlő elektronika törésgátló